MORICO unelmoi hitaan muodin vallankumouksesta

Vastuullisia suomalaisbrändejä menee nurin, kun maailma hukkuu pikamuodin jätteisiin: MORICO unelmoi hitaan muodin vallankumouksesta

Suomalaisen tekstiili- ja muotialan suurimmat päästövähennykset saavutettaisiin sillä, että vaatteita käytettäisiin kaksi kertaa enemmän. Siksi jokainen MORICO 2023 Dream Valley -kesämalliston vaatekappale on suunniteltu siten, että käyttötarkoituksia on enemmän kuin kaksi, eikä materiaalin elinkaari lopu koskaan.

Kevät on koetellut suomalaisen vastuullisen muodin ystäviä. Helsingin keskustassa toiminut kestävän muodin edelläkävijäkauppa Nudge meni konkurssiin. Suomalainen vaatemerkki Arela, joka tunnetaan erityisesti korkealaatuisista kestävän muodin neuleistaan, on asetettu selvitystilaan, ja sen toiminta tulee päättymään. Pöytyäläisen Myssyfarmin mummot pyysivät somessa seuraajiaan apuun pelastamaan suomenlampaan villasta asusteita valmistavan brändinsä. Myös tamperelaisella Uhanalla oli keväällä SOS!-alekampanja, jossa kerrottiin avoimesti yrityksen vaikeuksista.

Vaikka Myssy ja Uhana selvisivät täpärästi, epävakaa maailmantilanne on kurittanut muitakin suomalaisia pienyrityksiä, myös hitaaseen muotiin eriloistunutta MORICO-brändiä. Vastuullisten tuotteiden tuottaminen on kalliimpaa kuin pikamuodin, ja nyt inflaatio sekä korkojen ja sähkön hinnan nousu ovat nostaneet materiaalien ja tekstiilien kustannuksia entuudestaan.

– Tässä tilanteessa varsinkin pienillä yrityksillä on hankalaa siirtää kohonneita kuluja tuotteen hintaan. Monet vaatealan yritykset, MORICO mukaan lukien, ovat panostaneet kasvuun lisäämällä volyymia. Nyt meillä kaikilla on suuret varastot ihania kestäviä tuotteita, joita ei ole kuitenkaan saatu myytyä, MORICO-brändin perustaja ja vaatesuunnittelija Tytti Alapieti kertoo.

Tilanne on ristiriitainen. Samaan aikaan, kun eurooppalaiset päättäjät kuuluttavat vihreää siirtymää ja julistavat tavoitevuosilukuja hiilineutraaliudelle, tekstiilejä kulutetaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin – vaikka niihin käytetään aiempaa pienempi osuus tuloista!

Euroopan ympäristöviraston tekemän selvityksen mukaan myös vaatteiden vuosittaiset käyttökerrat ovat laskeneet noin kolmanneksella. Lisäksi kuluttajien kerrotaan heittävän käyttökelvottomana vuosittain pois vaatteita yli 400 euron arvosta.

Monikäyttöisyys moninkertaistaa käyttökerrat

Globaalisti vaate- ja tekstiiliteollisuuden osuuden kaikista kasvihuonepäästöistä arvioidaan olevan noin 4–10 prosenttia. Lisäksi vaate- ja tekstiiliteollisuus kuluttaa valtavia määriä luonnonvaroja, maapinta-alaa ja vettä sekä aiheuttaa haittoja vesistöille. Näin ollen myös vaate- ja tekstiiliteollisuuden siirtymää resurssipihiin kiertotalouteen pidetään välttämättömänä luontokadon ja ilmastokriisin ratkaisemiseksi.

Vuonna 2021 julkaistun, suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaaleja ilmastovaikutuksia tarkastelevan raportin mukaan suurimmat päästövähennykset saataisiin sillä, että vaatteita käytettäisiin kaksi kertaa enemmän. Tällöin uusien vaatteiden tarve vähenisi 46 prosenttia.

Siirtymällä tuotannossa uusiutuvaan energiaan alan päästöt vähenisivät 40 prosenttia. Jos puolestaan kaikki neitseellinen puuvilla ja polyesteri korvattaisiin kierrätyskuiduilla, arvoketjujen päästöt voisivat vähentyä 19 prosenttia.

– Päästöjen ja ympäristökuorman aiheuttaminen olisi tehtävä yrityksille taloudellisesti kannattamattomaksi. Niin ei kuitenkaan vielä ole ja siksi toivomme, että kuluttajat äänestäisivät lompakollaan eli ostaisivat harkitusti kotimaisten vastuullisten pienyrityksien tuotteita, Tytti sanoo.

Kaikki MORICO-tuotteet suunnitellaan siten, että ne sopivat moneen käyttötarkoitukseen, useampaan kuin kahteen. Uimapuvut, topit ja alaosat ovat käännettäviä. Toisella puolella on kaunis kuosi ja kääntöpuoli on yksivärinen, joten niitä on helppo yhdistellä monenlaisiin asukokonaisuuksiin. Myös mekot, paidat ja housut ovat suunniteltu siten, että ne sopivat niin arkeen, juhlaan kuin liikkumiseenkin.

MORICO Dream Valley

MORICO Dream Valley -malliston vaatteita ja lähikuva malliston ECOVERO®-kankaasta. 


Kesän 2023 MORICO-mallisto on valmistettu tuttuun tapaan kestävän tuotannon mukaisista kankaista, kuten kierrätyspolyesterista ja ECONYL-kierrätysnailonista. ECOVERO-viskoosikuidun raaka-aineet tulevat sertifioiduista ja kestävästi hoidetuista metsistä. Kuidulla on EU Ecolabel -sertifikaatti, joka takaa ympäristöstandardit kuidun valmistuksessa. Kaikki MORICO-brändin vaatteet suunnitellaan Suomessa ja ommellaan vastuullisesti Virossa.

Tytin mielestä yrityksen vastuu ei rajoitu kuitenkaan vain tuotteiden suunnitteluun ja valmistukseen. Siksi MORICO tarjoaa tietoa myös siitä, miten tuotteita kannattaa hoitaa ja pestä sekä miten käytetyn tuotteen elämää voi jatkaa ja miten sen voi lopussa kierrättää. Lisäksi MORICO voi korjata ja kierrättää tuotteita asiakkaidensa puolesta.

Hitaan muodin Dream Valley

Vaikka ajat ovat ankarat vastuullisille muotibrändeille, MORICO-suunnittelijat pitävät tiukasti kiinni unelmastaan – hitaan muodin maailmasta, jossa ihminen on yhtä luonnon kanssa. Dream Valley -kesämallisto siivittää matkaa uudella unenomaisella kuosillaan.

Dream Valley on erityinen paikka, jossa mieli on kevyt ja kaukana maailman murheista. Sitä asuttaa sydämellinen yhteisö, ja siellä tuntuu ja näkyy jokaisen kanssakulkijan energia ja kädenjälki.

Dream Valley -kuosi lumoaa uima-asujen lisäksi muun muassa kietaistavissa uutuusmekoissa.

– Väljyys ja muoto ovat tärkeässä osassa, kun suunnitellaan vaatteita, jotka istuisivat mahdollisimman hyvin eripituisille ja -muotoisille. Uudet mekkomallimme ovat säädettävissä myös vyöllä sopivaksi. Ja tietysti niissä pitää olla mukava olla, ja niiden pitää kestää aikaa sesongista toiseen. Mekkojemme väljät leikkaukset sopivat hyvin myös pluskokoisille tai odottaville äideille, Tytti vinkkaa.

Lue lisää kuosin suunnittelusta ja suunnittelijasta blogistamme Hitaan muodin Dream Valley – unelmien laakso. Dream Valley -malliston uusista malleista voit lukea tästä: Dream Valley – unelmalaakson hitaan muodin uutuudet.

>> Katso koko Dream Valley -mallisto

MORICO co-founder & Designer Tytti Alapieti

Mori Collectiven ja MORICO-merkin toinen perustaja ja pääsuunnittelija Tytti Alapieti. Kuva: Veera Uutinen

MORICO designer Jenni

Mori Collectiven ja MORICO-merkin toinen perustaja ja suunnittelija Jenni Koli, joka vastaa graafisesta suunnittelussa ja on mukana uusien vaatteiden suunnittelussa ja kaavoituksessa.

Milja Horneman on kolmas omistaja, ja hänen vastuualueitaan ovat liiketoiminnan kehittäminen, brändi ja markkinointi. Kuva: Iisakki Kennilä


Slow fashion to the moon and back 
Paljon onnea MORICO 8 vuotta!


Lähteet ja lisälukemista:

Finnwatch, 2022, What after fast fashion? 

Ellen MacArthur Foundation, 2017, A New Textiles Economy: Redesigning Fashion's Future

European Environment Agency, 2019, Textiles and the environment in a circular economy

McKinsey, 2020, Fashion on Climate

STJM, Carbon-neutral textile industry 2035

Suomen tekstiili ja muoti, 2021, Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset


Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista.

Tämä sivu on suojattu reCATPCHA-tunnistuksella ja Googlen tietosuojakäytäntöjä ja käyttöehtoja sovelletaan.