Voiko yrittäjä pitää äitiyslomaa?

MORICO-vaatebrändissä uskotaan kollektiivin voimaan: perustaja Tytti Alapieti voi jäädä äitiyslomalle luottavaisin mielin, kun ympärille löytyi joukko hitaan muodin vallankumoukseen uskovia freelancereita.

Vaikka MORICO-talvimallisto 2020 Hiding Sun lanseerataan viikon päästä, hitaaseen muotiin erikoistuneen brändin perustaja Tytti Alapietin suunnitelmat siintävät jo pitkällä vuoden 2021 sesongeissa.

Pian hahmotelmat on kuitenkin uskallettava luovuttaa eteenpäin muiden haltuun, sillä Tytillä on edessään mullistava elämänmuutos. Samoihin aikoihin, kun Hiding Sun -talvimallisto julkaistaan, hänestä tulee äiti.

MORICO by Mori Collective slow fashion designer Tytti Alapieti

 Tytti yllään Wanderer Dress - Kaarnikka, joka löytyy myös vaaleanpunertavalla Kultakero-printillä.

Moni yrittäjä ei pysty pitämään äitiyslomaa välttämättä lainkaan, mutta MORICO-brändin perustaja on järjestellyt asiat niin, että hän voi jättäytyä hetkeksi kokonaan taka-alalle. Se on mahdollista, sillä aiemmin yksin hänen vastuullaan olevat työtehtävät on nyt jaettu useammalle henkilölle.

“Olen kiitollinen, että olen löytänyt ympärilleni ihmisiä, jotka jakavat rakkauden hitaaseen muotiin. Vähän myös jännittää, kun edessä on niin suuri elämänmuutos ja tulevaisuutta ei voi enää suunnitella, kuten ennen. Olen kuitenkin luottavaisilla mielillä siitä, että kaikkia haaveita ja tärkeitä asioita voi yhdistää eivätkä ne poissulje toisiaan.”

MORICO by Mori Collective slow fashion designer Tytti Alapieti Hiding sun new collection

Taitelijaystävien kädenjälki näkyy printeissä

Yleensä MORICO-mallistot on suunniteltu ja valmistettu lähellä seuraavaa sesonkia. Tänä syksynä on kuitenkin tehty talvimalliston ohella yhtä aikaa sekä ensi kesää että talvea 2021.

Kiitos kuuluu muun muassa brändin harjoittelijalle, tekstiilisuunnittelua opiskelevalle Johanna Siuruaiselle, joka on suunnitellut MORICO-talvimalliston koru- ja t-paitaprinttien lisäksi tekstiilejä vuoden 2021 talvimallistoon. Siuriaisen suunnittelussa näkyy leikittely väreillä, erilaisilla materiaaleilla ja toteutustavoilla.

“Johanna on huikea! Hänen ideansa ja kädenjälkensä sopivat tosi hyvin yhteen ja tuovat jatkuvuutta omalla tyylillään aiempiin mallistoihimme. Toivomme, että yhteistyö Johannan kanssa jatkuu”, Tytti kertoo.

MORICO-printeissä ja -kuoseissa on alusta saakka näkynyt myös brändin taiteilijaystävien kädenjälki. Uuden Hiding Sun -talvimalliston Kultakero-printin on suunnitellut Alapietin lumilautailutoveri kuvittaja-graafikko Suvi Suitiala. Edellisiltä kesiltä tutut Crystal Seeker, The Dark Matter, Huurre ja Helle -kuosit ovat puolestaan kuvittaja Eija Vehviläisen käsialaa.

On mahtavaa, että kaveripiirissä on lahjakkaita kuvittajia, jotka ovat lähteneet suunnittelemaan meille kuoseja. Pienessä yrityksessä on ihanaa jakaa ideoita ja tehdä yhdessä myös muiden kanssa, ja sitten nähdä lopputulos, joka on jotain mitä ei osannut itse kuvitellakaan!” Tytti sanoo.

Kollektiivi on tulevaisuuden bisnesmalli

Kahden vaatesuunnittelijan, Tytti Alapietin ja Jenni Kolin, perustamasta vaateyrityksestä onkin muodostunut viidessä vuodessa useamman eri taiteilijan ja suunnittelijan sekä markkinoinnin ja myynnin ammattilaisen kollektiivi. Kaikkia tekijöitä yhdistää kiinnostus hitaaseen, eettiseen ja vastuulliseen muotiin sekä rakkaus luonnossa liikkumiseen ja lumilautailuun.

Jennin siirryttyä freelance-suunnittelijaksi ja Tytin jäädessä äitiyslomalle, brändin puikkoihin astuvat liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Milja Horneman ja päivittäisestä toiminnasta vastaava Samuli Salmikivi.

Milja on jo pitkään toiminut yrityksen taustalla sparraajana ja tukena liiketoiminnan kehittämisessä. Nyt hänestä on tullut myös brändin yksi omistajajäsen.

“Visuaalisuus on ollut minulle aina tärkeää ja nyt olen päässyt näkemään ihan alusta loppuun saakka, miten kauniit ja kestävät vaatteet voivat syntyä kunnioittaen ympäristöä ja yhteisöä, jossa ne luodaan”, Milja sanoo.

Vaikka tekemistä muille Tytin äitiyslomalla riittää, Milja uskoo, että muutos on mahdollisuus kehittää myös pienyritystä.

“Onneksi olemme jo löytäneet joukkoomme lisää tekijöitä, joiden kanssa kehittäminen varmasti onnistuu”, Milja iloitsee.

Samuli Salmikivi ottaa haltuun nettitilaukset, varaston ja myymälän ylläpidon sekä asiakaspalvelun. Ensimmäisenä on luvassa joulumarkkinat, jotka siirtyvät tänä vuonna täysin verkkoympäristöön, brändin omaan nettikauppaan ja jälleenmyyjien alustoille.

“Olen koulutukseltani vaatetusalan artesaani, joten kiinnostukseni MORICO-brändiin kumpuaa omista arvoistani. Tämä on ensimmäinen kerta kouluni jälkeen, kun pääsen osaksi muotimaailmassa toimivan yrityksen toimintaa”, Samuli sanoo.

Hidas muoti on ainoa tapa

Samuli Salmikiveä kiehtoo hitaassa muodissa vastuullisuuden lisäksi ajaton design ja ajatus muodin tulevaisuudesta.

“Haluan myös kuuhun ja takaisin”, Samuli sanoo ja viittaa MORICO-brändin hitaan muodin kiertokulkua kauniisti kuvaamaan mottoon – slow fashion to the moon and back.

Kesän 2021 mallistoon uimapukukuosin suunnitellut perustajajäsen Jenni Koli jatkaa MORICO-brändin visuaaliseen ilmeeseen liittyvien projektien parissa.

Jennin mielestä hidas muoti on vaatebisneksessä ainoa oikea tapa.

“Maailma hukkuu tekstiileihin ja kertakäyttö kulttuuriimme on saatava muutos. Vaatteet pitäisi olla aarteita, joita haluat kohdella hyvin. Kun ostat uutta, osta laatua. Harkitse aina ennen ostoksia”, Jenni muistuttaa.

Muotiyrittäjä toivoo ratkaisuja äitiyspakkauksen kierrättämiseen

Tytti on ilahtunut siitä, että kirpputoreilta löytyy nykyisin lähes kaikki tarvittavat lastenvaatteet ja -tarvikkeet.

“Suomessa on myös monia ihania lastenvaatemerkkejä, joilla on vastuullinen tuotanto ja kestävät luomu- tai kierrätysmateriaalit”, Tytti toteaa.

Vaikka Tytti itse on hankkinut kaiken tarvittavan käytettynä Oulun kirpputoreilta tai lainannut kavereilta, hän pitää suomalaista äitiyspakkausta nerokkaana keksintönä.

“Äitiyspakkauksen vastuullisuutta ja tuotteiden alkuperän läpinäkyvyyttä on viime vuosina lisätty, ja toivottavasti tätä puolta painotetaan myös tulevaisuudessa enemmän. Äitiyspakkauksen kierrättämiseen pitäisi kuitenkin keksiä enemmän ratkaisuja”, vaatetus- ja tekstiilitekniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistossa opiskellut Tytti sanoo.