Forest Mind -mallisto kannustaa metsämieleen vaateostoksilla


Vaikka monet vastuullisen muodin tekijät kiikkuvat edelleen kannattavuuden äärirajoilla, MORICO pitää kiinni arvoistaan. Kesän mallistomme Forest Mind kehottaa tekemään kestäviä valintoja myös yhteisen hyvinvoinnin lähteemme, metsän vuoksi.

Pienten kotimaisten ja vastuullisten vaatemerkkien ahdinko jatkuu. Monella brändillä on ollut viime sesonkeina sosiaalisessa mediassa kampanjoita, joissa on kerrottu avoimesti yrityksien vaikeuksista ja pyydetty seuraajia pelastustalkoisiin. Osa suomalaisista kestävän muodin yrityksistä on kaatunut, osa on onnistunut nipin napin jatkamaan bisnestään haasteistaan huolimatta.

Tiedostamme tilanteen olevan vaikea lähes kaikille suomalaisen, vastuullisen muodin tuottajille. Tuotteiden valmistaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin pikamuodin, mikä näkyy luonnollisesti myös kuluttajahinnoissa. Inflaatio sekä korkojen ja sähkön hinnan nousu ovat nostaneet materiaalien ja tekstiilien kustannuksia entuudestaan.

Ymmärrämme myös, että tiukka taloustilanne voi houkutella kuluttajia sortumaan vaateostoksilla ympäristöä kuormittavaan ja epäeettiseen pikamuotiin.

Nyt jos koskaan olisi kuitenkin tärkeä tukea kotimaista ja valita kestävästi valmistettuja tuotteita, jotta näitä ihania ja uniikkeja merkkejä olisi olemassa myös tulevaisuudessa. Vaikka harkittu kertaostos on kalliimpi, vastuulliset ja laadukkaat tuotteet kestävät aikaa. Niitä tarvitsee pestä ja kierrättää vähemmän, mikä säästää energiaa ja vettä. Ne eivät tuota yhtä paljon ympäristöä kuormittavaa jätettä kuin pikamuoti ja tulevat pitkällä tähtäimellä paljon paremmaksi vaihhtoehdoksi kuin turmeltuneen elinympäristön pelastaminen jälkikäteen.

Tämän kesän MORICO-mallisto Forest Mind kehottaa tekemään kestäviä valintoja myös yhteisen hyvinvointimme lähteen, metsän vuoksi. Monesti kierrätyskuiduista valmistetut tuotteet vaativat vähemmän niin kutsuttua neitsytraaka-ainetta (eng. virgin raw material) ja peltoalaa, jolloin vältytään hiilinieluina toimivien metsien kaatamiselta.

Lähellä tuotetulla on usein pienempi hiilijalanjälki kuin kauempana valmistetuilla jo pelkästään kuljetustusmatkojen takia. Metsät ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuuden varjelemisen kannalta, ja ne toimivat myös ilmaston lämpenemistä hillitsevinä hiilinieluina.

Esimerkiksi pellavasta ja luomupuuvillasta valmistetuilla tekstiileillä on pienempi ympäristökuormitus, jos ne on kasvatettu alueella, jossa sataa tarpeeksi eikä tarvita lisäkastelua ja jossa ympäristölle turvallisiksi todettuja lannoiteita ja kemikaaleja käytetään vähemmän.

Hetki metsässä Moon-mekossaMetsässä voi pysähtyä. Siellä saa olla rauhassa ja hengähtää hiljaisuudessa.

Näin tunnistat viherpesun: hitaaseen muotiin erikoistunut MORICO kannustaa tietoisuuteen ja metsämieleen vaateostoksilla

On tärkeä myös muistaa, että kaikki edellä mainitut seikat on pystyttävä myös todentamaan tuotekohtaisesti. Vuoden 2024 alussa voimaan tullut EU:n viherpesun kieltävä direktiivi on hyvä alku, mutta ei välttämättä vielä takaa mitään, kun ostoksia tehdään maailmanlaajuisesti eri verkkokaupoista. Viherpesu tarkoittaa sitä, että kuluttajalle annetaan harhaanjohtavasti vaikutus tuotteen ympäristöystävällisyydestä.

Aina löytyy parannettavaa, ja siksi MORICO pyrkii kehittämään jatkuvasti toimintaansa yhä kestävämmäksi ja läpinäkyvämmäksi.

Tuottajien lisäksi myös kuluttajien olisi ymmärrettävä, mitä erilaiset sertifikaatit tarkoittavat. Tarjoamme asiakkaillemme tietoa ja annamme tuotteillemme käyttö- ja pesuohjeita energian- ja veden säästämiseksi. Mietimme vastuullisuutta jo suunnitteluvaiheessa: MORICO-vaatteet suunnitellaan hitaan muodin periaatteiden mukaisesti monikäyttöisiksi ja siten, että ne kestävät muotisesongista seuraavaan.

Näin tunnistat viherpesun vaateostoksilla:

Vastuullisuusväittämät. Selvitä, pystyykö brändi perustelemaan vastuullisuusväittämänsä sertifikaateilla, tutkimuksilla tai elinkaariarviolla.

Brändin oma ekomerkki. Brändien omat ekomerkinnät  ovat uudessa laissa kielletty. Yritykset saavat käyttää vain hyväksyttyihin sertifiointijärjestelmiin perustuvia tai viranomaisen laatimia kestävyysmerkintöjä.

Tuotesisältö. Pahvinen tuotelappu voi kertoa vaatteen sisältävän luomupuuvillaa, mutta sisäsauman hoito-ohjemerkistä selviää tarkempi kuitusisältö. Lisäksi voi olla esimerkiksi öljypohjaista akryylia ja elastaania. Selvitä, onko puuvilla luomusertifioitua.

Käyttö- ja kierrätysohjeet. Onko brändi huomioinut, mitä tuotteelle tapahtuu oston jälkeen? Onko tuote monikäyttöinen, kestääkö se käytössä pitkään ja kuinka paljon sen puhtaana pito kuluttaa vettä ja energiaa? Tarjoaako brändi tuotteilleen pesu-, käyttö-, korjaus- ja kierrätysohjeita?

Tiesitkö että?

  • Kaikki MORICO-t-paitojen luomupuuvilla on Organic Textile Standard (GOTS) -sertifioitua. Sertifikaatti takaa, että kangas on luomulaatuinen ja sosiaalisesti sekä ympäristön kannalta vastuullinen aina raaka-aineiden korjuusta vaatteiden valmistamiseen ja etiketöintiin saakka. 
  • Uusi materiaali MORICO-mekoissa on 100 % European Flax -sertifioitu pellava, joka on esikäsitelty ja valmistettu Euroopassa ja digipainettu Liettuassa. Sertifikaatti takaa, että tuotannossa ei ole käytetty keinokastelua, geenimanipuloituja viljelykasveja eikä tuotannosta synny lainkaan jätettä ja hukkapaloja.
  • MORICO-brändin vaatteet suunnitellaan Suomessa ja ommellaan vastuullisesti Virossa. MORICO-kangaskassit on valmistettu 100 % kierrätetyistä kuiduista, tekstiiliteollisuuden jätteistä. Ainoastaan käyttämämme Pure Waste -kierrätystekstiikangaskassit valmistetaan Intiassa ja Stanley/Stellan GOTS-sertifioidut t-paidat Bangladeshissa, molemmat valmistajat ovat vastuullisia ja heidän toimintansa on myös läpinäkyvää.

Metsä on meille tärkeä paikka ja MORICO tulee sanasta mori, joka on japania ja tarkoittaa metsää.

♡ Tytti

Katso uusi Forest Mind -mallisto tästä.


Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista.

Tämä sivu on suojattu reCATPCHA-tunnistuksella ja Googlen tietosuojakäytäntöjä ja käyttöehtoja sovelletaan.